


Co je to senzorická integrace
Prostřednictvím našeho smyslového vnímání k nám přicházejí všechny informace, které o světě dostáváme. Všechny smyslové procesy probíhají v nervovém systému, v podvědomí, aniž bychom si to uvědomovali. Obecně známe 5 smyslů: zrak, chuť, čich, hmat, sluch.
Málokdo si ale uvědomuje nebo neví, že mezi smysly také patří vnímání doteku, rovnováha a poloha těla vůči gravitaci. Smysl pro dotyk, rovnováhu a polohu těla je rozhodující v každodenním životě a vyvinuly se dříve než např. zrak.
- V kůži jsou miliony buněk, které vnímají, světlo, dotek, bolest, teplotu a tlak - TAKTILNÍ ČITÍ
- Orgány ve vnitřním uchu vnímají a zpracovávají změnu polohy hlavy – ROVNOVÁHA nebo také odborněji VESTIBULÁRNÍ SYSTÉM.
- Klouby, šlachy a svaly zase poskytují informace o pozici těla vůči gravitaci. Víme tedy, kde se nám právě v tomto okamžiku nachází ruce a nohy a v jaké poloze. Uvědomujeme si přesné postavení těla - PROPRIOCEPCE
TAKTILNÍ ČITÍ - vnímání doteku - smysl pro dotek
Hmat nám umožňuje i bez zrakové kontroly rozeznat různé předměty, takže se můžeme orientovat i ve tmě, samozřejmě ve známém prostředí. Například, když vypnou proud, bez obtíží se přesunete k zásuvce a tam najdete baterku (pokud tedy je na svém místě).
VESTIBULÁRNÍ SYSTÉM - smysl pro pohyb
- Vestibulární smysl reaguje na pohyb těla prostorem a změnu polohy hlavy.
- Automaticky koordinuje pohyb očí, hlavy a těla – pokud by to nefungovalo dobře, nebylo by možné, aby se student díval na tabuli a zpět dolů. Bylo by těžké chodit po kamenité cestě bez pádu nebo vyvážení na jednu nohu natolik, že nakopnete fotbalový míč.
- Centrální udržování svalového tónu, koordinace obou stran těla a držení hlavy vzpřímeně proti gravitaci.
PROPRIOCEPCE - smysl pro polohu těla v prostoru
- Úzce souvisí s vestibulárním smyslem
- Dává nám vědomí o postavení těla v prostoru
- Jedná se o vlastnost, která umožňuje člověku, aby dovedl řídit pohyby rukou nebo nohou, aniž by musel sledovat všechny akce. Propriocepce také umožňuje zručnou manipulaci s objekty, jako jsou tužky, knoflíky, lžíce a hřebeny.
- Kvůli efektivní spolupráci vestibulárního a proprioceptivního systému je krok z obrubníku hladce synchronizovaný s následujícím krokem na rovinu.
Organizace smyslů
Hmatové, vestibulární a proprioceptivní systémy začínají fungovat velmi brzy v životě, dokonce již před narozením. Jsou vzájemně úzce propojeny a vytvářejí propojení i s ostatními systémy mozku.
Souhra mezi různými smysly je složitá a je nezbytná pro to, aby člověk správně vykládal situaci a vytvořil vhodnou odpověď – tzv ADAPTIVNÍ ODPOVĚĎ
MOTORICKÉ PLÁNOVÁNÍ - představa o tom, co dělat – TZN. naplánovat a dobře provést
- Motorické plánování neboli PRAXE je důležitá schopnost, která závisí na efektivním spolupráci smyslového vnímání
- Díky minulým zkušenostem můžeme efektivně reagovat na nové akce.
- Při motorickém plánování , je člověk schopen vyřešit zcela nový úkol organizováním nové akce.
- Motorické plánování zahrnuje vědomou pozornost k úkolu, přičemž spoléhá na uložené informace týkající se vnímání těla v podvědomí
Poruchy senzorické integrace
U některých dětí je senzorická integrace neuspořádaná, a může se objevit počet problémů s učením, vývojem nebo chováním.
MOHOU BÝT
Příliš citlivé na dotek, pohyb, zvuky, pachy
- projevuje se v chováních, jako je podrážděnost nebo uhýbání při dotyku, vyhýbání se některým texturám oděvů nebo potravin
- rozptýlení nebo nepřiměřená reakce na obyčejné pohybové aktivity, jako jsou ty, které se obvykle nacházejí na hřišti
Nedostatečná reakce na senzorickou stimulaci
- intenzivní vyhledávání smyslových zážitků, jako je například točení nebo padání, vrhání se na zem a do různých objektů
- nízká reakce na bolest
- extrémně náročné a nebezpečné aktivity
- neschopnost odhadnout nebezpečí
Úroveň aktivity je neobvykle vysoká nebo nízká
- dítě může být neustále v pohybu
- nebo může být těžké ho probudit do nějaké aktivity a snadno se vyčerpat
- přecházení z jednoho extrému do druhého
Koordinační problémy
- projevuje se v hrubé nebo jemné motorice
- některé děti mohou mít neobvykle slabou rovnováhu
- mají velké potíže se naučit nový úkol, který vyžaduje motorickou koordinaci
Zpoždění v řeči, jazycích, motorických dovednostech nebo akademických úspěších
- jsou patrné v předškolním věku spolu s dalšími známkami špatné senzorické integrace
- obtíže mohou existovat nezávisle na inteligenci
Špatná organizace chování
- dítě může být impulzivní nebo neklidné a vykazuje nedostatečné plánování při přístupu k úkolům
- mají potíže s přizpůsobením se nové situaci
- jsou frustrované, agresivní nebo stažené do sebe, když v činnostech selžou
Nejistota
- dítě, které zažívá výše uvedené problémy, se necítí dobře
- uvědomuje si, že některé úkoly jsou pro něj obtížnější než pro jiné děti, ale neví proč
- zdají se být líné, znuděné nebo neochotné spolupracovat
- hledají způsob, jak se vyhnout těmto těžkým úkolům, aby se vyhnuly neúspěchu
- jsou pak považovány za nepříjemné nebo tvrdohlavé
Problémy je obtížné vidět nebo pochopit, rodiče a děti se mohou obviňovat. Může převládat napětí, špatná vlastní koncepce a obecný pocit beznaděje.
POKUD SI MYSLÍTE, ŽE MÁ ZROVNA VAŠE DÍTĚ SENZOMOTORICKÉ PROBLÉMY, NEVÁHEJTE SE OZVAT.
A NEČEKEJTE. ČÍM DŘÍV SE S TÍM ZAČNE, TÍM LÉPE.
Možnosti řešení
Speciálně pedagogogický přístup s využitím prvků metod senzorické integrace v prostředí speciálně vybavené tělocvičny, může u dětí rychle zlepšit schopnost vnímání. Prostředkem jsou dobře promyšlené, cílené hry a senzomotorické aktivity, jejichž iniciátorem je především dítě. Tělocvična skýtá mnoho zábavných speciálních pomůcek a příležitostí, kde dítě může zažít pohyb a využívat své smysly k učení, hře a svému vývoji.